Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Autosetup készítés

2009.08.17

Úgy érzem kötelességem, hogy segítsek azokon, akik nem tudják beállítani maguknak a kocsit. Ezért határoztam el még a nyáron, hogy írok egy Tutorial-t azok számára, akik még nem ismerik az autó beállítás világát. Remélem sokat segít majd nektek és sok sikerben lesz részetek. (A következő sorokban olvashattok a száraz, valamint az esős körülményekről, a guminyomástól kezdve, egészen a féktárcsa méretéig.)


Kezdjük a száraz aszfaltra való beállítással!

Szárnyak (wing): Aki nem tud angolul, annak írom, hogy front wing az első szárny rear wing a hátsó. Az első szárny a kanyarodásban segít. Ha lejjebb engedjük a kocsi kicsit gyorsabb lesz, hátránya viszont hogy a kocsi alulkormányzott lesz. Ez azt jelenti, hogy csak a kerekek fordulnak a kocsi orra, azonban alig akar. Ezért javaslom hogy az olyan pályákon ahol nagyon éles (80 foknál kisebb) kanyarok vannak többségben, emeljük meg a kocsi első szárnyát.

A hátsó szárny nagy szerepet játszik a sebességben. Az olyan pályákon, mint például Brazília ahol nagyon sok hosszú egyenes van, illetve gyors kanyarok, csökkentsük a szárnyak dőlésszögét. Ügyeljetek, hogy a sebesség ne menjen a vezethetőség kárára. Arra mindig  figyeljünk, hogy az első és a hátsó szárny között sose legyen a különbség 5 foknál több mert vagy nagyon alulkormányzott lesz az autó, vagy nagyon túlkormányzott. A lényeg, hogy úgy állítsuk be a szárnyakat, hogy kellőképpen biztosítsanak sebességet, és a kanyarokban is jól lehessen fordulni.

Kormányzár: Most azokhoz szólok, akik billentyűzettel játszanak(mert kormányhoz nincs tapasztalatom). Éles kanyarokba ideális, ha magasan van(18-23) ezzel viszont probléma, hogyha 80 foknál nagyobb ívelésű kanyarban vagytok, akkor folyamatosan kell nyomogatnotok a kanyarodás gombot. Ezekben a kanyarokban ideális, ha kissebre húzzuk(7.0-12.5ig).

Radiator Intake (motorhűtő mérete): A gyors pályákon ahol az autó nagy sebességgel tud menni, elég, ha 2 esetleg 3-esre vesszük, mert tudni illik, ha az autó nagy sebességgel megy nagyobb a motor, illetve fék hűtése is. Azonban ha olyan kanyargós pályán vagyunk, mint pl.: Monaco, ott vegyük a legnagyobbra, mert ott nem nagyon van lehetőség hűtésre.

Ívelés: Ha elől lejjebb vesszük, a kocsi jobban tud kanyarodni, ha feljebb a kocsi gyorsabb lesz, mert a gumi nagy része ilyenkor érintkezik az aszfalttal. Hátul előnyösebb kissebre venni, hogy a kocsi nyomatéka nagyobb legyen. Ha gyors pályán vagyunk, ahol sok az egyenes, ott ideális, ha a hátsó és az első kerekek ívelését is növeljük. Nagy szerepet játszik itt az aszfalt hőmérséklete. Ha magas akkor elég kb -2.0,-3.0-ra venni, mert akkor hamar felmelegszik a gumi. Hűvösebb aszfalt tekintetében viszont vegyül lejjebb mert akkor a gumi belső része hamar felmelegszik és ez az ideális. Ha magasabban hagyjuk akkor a gumi nem fog kellően felmelegedni.

Guminyomás: Száraz időben az ideális, ha növeljük ,ilyenkor csökken a tapadás, viszont nő a sebesség. Ha kanyargós pályán versenyzünk, illetve ahol vannak döntött kanyarok, inkább csökkentsük a guminyomást, mert könnyen kipördülhetünk a kigyorsításnál. Az első guminyomás hatással van a kanyarodásra. Ha kicsit lejjebb vesszük jobban tudunk fordulni, ha feljebb, akkor biztosabb az útfekvés, viszont csökken a tapadás. A hátsó guminyomás a végsebességre, és a kocsi kanyarkijövetelkor való viselkedésére van hatással. Ha feljebb vesszük, nő a sebesség, viszont a tapadás csökken a gyors kanyarokban, és a kigyorsításokon. HA feljebb akkor csökken picit a végsebesség, viszont az autó sokkal stabilabb lesz a kanyarokban. A kisseb guminyomás magasabb gumihőmérsékletet is eredményez, mert ilyenkor a legnagyobb a gumira ható erők összege. Ez azt jelenti, hogyha kisebb guminyomással megyünk, akkor hamar melegszik fel a gumi, de hamarabb is kopik el. Ebből következik, hogy a magasabb guminyomásnál később melegszik fel a gumiabroncs, de sokkal tovább bírja.

Packers (csomagoló): Ezzel tudjuk beállítani, hogy a kocsi meddig érjen le. Tehát ha van 1 cm különbség, akkor 1 cm-nél jobban már nem fog lejjebb ereszkedni. Néhány kör után megtapasztalhatjuk a kerékvetők magasságát, és a legmagasabb kerékvetőnek megfelelően állítsuk be az utazómagasságot, és a csomagolót is. Ha túl alacsony, akkor ha kerékvetőre érünk a kocsi alja leér és megcsúszhatunk, vagy rosszabb esetben fenn akadhatunk. 


Utazómagasság: Száraz időben teljesen vegyük le, mert ha a kocsi nagy sebességgel halad, akkor vákuumot hoz létre ami növeli a leszorító erőt(ezt hívják talajhatásnak)

Üzemanyagmennység: edzéseken és időmérőn elég, ha 5-6 körre állítjuk be, hogy minél gyorsabb köröket menjünk, és megtapasztaljuk az aszfalt állapotát. Most pedig néhány versenysetup:

Ha a mezőny elejéről indulunk, akkor kevesebb benzinnel (10-14 körre elegendővel) vágjunk neki a futamnak, de ezeket a köröket tökéletesen kell megfutnunk, mert ha sikerül, és körönként fél 1 mp-vel gyorsabbak vagyunk az üldözőktől, akkor egy bokszkiállásnyi előnyt ki tudunk autózni. Ha a mezőny végéről indulunk, akkor ugyanezen üzemanyag-mennyiséggel esetleg többel, (de semmi esetre se legyen 17 körnél több benzin az autónkban) kell nekivágni a futamnak, hogy hamar az élvonalba kerüljünk. Itt használjunk lágy gumit, hogy gyorsabb köröket tudjunk futni. Személyes tapasztalatom: A poleból vágtam neki egy futamnak 10 körre elegendő benzinnel, és a kiálláskor volt 30mp-s előnyöm, és a boxba ismét csak 10 körre elegendőt tankoltam, majd még egyszer 10 körre elegendőt tankoltam majd harmadjára 26 körre elegendőt. A második helyezett kivételével mindenkit leköröztem. Fantasztikus érzés volt (am Bahrein-i futamról van szó) piszok gyors köröket futni.


Váltó: azt hiszem a kocsik beállításánál ez a legnehezebb rész, amikor be kell lőnünk a váltás összhangot. Szerintem a legideálisabb, ha 4. ig gyorsulunk, 5.6.7. be pedig a sebességre koncentrálunk. Az első 4 fokozatot úgy állítsuk be gyorsulásra, hogy semmiképp se legyenek túl közel egymáson (két váltás közt KB fél másodpercnyi különbség legyen) viszont a 4. és 5. az 5. és 6. valamint a 6. és 7. közt másfél két másodperc legyen a különbség a pálya leghosszabb egyenesétől függően. Ami azt jelenti, hogy a motor 7.-be ne pörögjön túl , mert akkor a motor megfő. Szerintem ez a legjobb beállítás, hiszen ez minden pályára jó, mert a kanyargós részeken nem számít a sebesség, viszont a gyorsulás élet halál kérdése, és egyik pályán se tapasztaltam, hogy a kanyargós részeken 4. fölé mentem volna. Ezzel a beállítással viszont a pálya kanyargós és gyors részein is gyorsak tudunk lenni.

 

És most következzen a nedves pályára való beállítás!


Szárnyak: Vizes pályára növeljük a szárnyak dőlésszögét a több leszorító erő érdekében. Ha száradt egy kicsit a pálya, akkor az első szárny változtatására lehetőségünk van. A boxban csökkentsük a szárny szögét abban az esetben csak ha már száradt a pálya (vagy ha már majd nem száraz).


Kormányzár: A kormányzár nem befolyásolja autónk teljesítményét, illetve vezethetőségét a különböző időjárási viszonyokban.


Radiator Intake (Motor hűtő mérete): Esős időben nem muszáj nagyon megemelnünk,mert nincs rá szükség.


Guminyomás: Esőben vegyük lejjebb a tapadás növelése érdekében. Fontos, hogy ha fel fog száradni a pálya még a verseny alatt úgy állítsuk be a guminyomást, hogy esőre és száraz aszfaltra is ideális legyen. Mint a száraz aszfaltra való beállításnál írtam, az alacsonyabb guminyomásnál hamarabb melegszik fel a gumi. Magyarán ha esik az eső, akkor hidegebb az aszfalt, így előnyösebb alacsonyabb guminyomással menni.


Utazómagasság: Esőben növeljük, mert ha az autónk alja érintkezik a vizes aszfalttal, komolyan befolyásolhatja autónk vezethetőségét.


Disc Size: Féktárcsa Mérete:Minden esetben ideális, ha 2.8-ra vesszük,mert akkor fog a legjobban a fék.Ha a levegő hőmérséklete nagy akkor vegyük a legmagasabbra mert ha kissebben hagyjuk akkor elfogy a fék(tapasztalatól mondom,hogy malayziában és bahreinben nagyon hűtsétek a fékeket)


Fékcsatorna mérete: Meleg időben emeljük meg mert hamar túlmelegedhet a fék, és akkor használhatatlanná válik. Hideg időben viszont csökkentsük mert a fék nem melegszik fel ideálisan és nem fog fogni.


Fékerő: Általában véve az a legjobb, ha elől van több fékerő. De ezt sem szabad eltúlozni, mert minnál több van elöl annál stabilabb hátul az autó féktávon, viszont nehezebben lehet kanyardni. Főleg ez a kis fékezést igénylő gyors kanyarokban érvényes.


Remélem hasznotokra válik a tutorialom és tudjátok majd használni. Sok sikert kívánok minden versenyhez!


 


Készítő: Zsola (Bégányi Zsolt)
Elérhetőség:
Msn: zsola.egopowaaa@hotmail.com
E-mail: zsolti1207@gmail.com
All Right Reserved! (Minden jog fenntartva!)